Wednesday 11 January 2012

Kelahiran Baru


Bismillah.

Muqaddimah

Manusia menyambut ulang tahun kelahirannya kerana mereka menganggap perpindahan fasa “bukan di dunia ” ke fasa “berada di dunia” sebagai suatu yang besar.

Begitu juga mereka yang merayakan 1 Jan dan 1 Muharram; perpindahan satu senggatan masa 360 hari ke 360 hari yang baru adalah satu perpindahan yang besar.

Saya juga anggap begitu. Tapi bagi saya, ada suatu paradigm shift yang lebih besar dalam hidup saya.

Ia adalah:
1. Pengurniaan status Islam kepada saya daripada Allah SWT.
2. Perpindahan saya dari tidak ikut program tarbawi kepada ikut.

Ley Ba’ah?

Syukur; Diri Terpelihara

Saya bayangkan betapa hinanya saya jika tergolong dalam kalangan non-muslim.

Saya juga bayangkan betapa saya akan buang masa, joli sana-sini jika tidak ikut program tarbawi. Ya, program tarbawi amat menjaga diri saya hingga kini.

Saya syukur sangat-sangat dengan dua nikmat ini. Tapi saya mahu lebih.

Naik Tangga

Bagi saya, perjalanan hidup ini macam naik tangga. Tiap kali kita naik satu ana tangga, kita akan rasa satu kelahiran baru.

Masuk ke dalam Islam itu satu anak tangga, dan satu kelahiran baru. Masuk program tarbiyah itu satu ana tangga, dan satu kelahiran baru. Ingatlah tarikh itu dan sambutlah setiap tahun. (^_^)

Namun, adakah anak tangga kita hanya dua saja?

Sebenarnya, kita tahu depan kita banyak anak tangga, tapi tak tahu di mana. Teruskan mencari. Bila jumpa naik terus dan jangan turun ke belakang.

Kita akan rasa bosan jika berada di sesuatu anak tangga itu dalam tempoh yang panjang. Semangat yang meluap-luap ketika naik ke anak tangga baru itu semakin pudar.

Kenanglah kembali saat manis menaiki anak tangga itu. Dan dengan semangat itu, anda bertahan dari segala ujian hingga ana naik ke anak tangga yang baru. Mengenang saat manis naik anak tangga adalah ubat bagi yang futur.


Penutup

Akhir kalam, tunjukkan rasa syukur dalam sujud yang panjang pada Allah yang membenarkan anda berada di anak tangga anda sekarang ini. Teruskan melangkah ke atas.


Saya dedikasikan tulisan ini buat sahabat saya; Haidar Mahmud.
"Selamat Hari Lahir ke-25" (^_^)

3 comments:

haidar said...

syukran bilal..refresh kembali saat dan detik2 berharga dalam hidup..

moga sama2 dapat derus menaiki anak tangga ke syurga

--ﻧﻭﺮ ﻋﻴﻨﻰ ﻤﺮﺴﻠﻴﻦ-- said...
This comment has been removed by the author.
--ﻧﻭﺮ ﻋﻴﻨﻰ ﻤﺮﺴﻠﻴﻦ-- said...

Bismillah

Assalamu'alaikum Wr.Wb.

Semoga keberkahan Allah senantiasa berlimpah untuk antum.
Ana membaca beberapa postingan antum, subhanallah sangat menginspirasi. Bahwa hidup pada hakikatnya adalah berusaha berikhtiar yang tebaik karena Allah demi kemaslahatan diri. Terimakasih karena telah memberikan bermanfaat.
Jazakumullah khairan katsir.
Barakallahu lakum ya akhi.

Salam ukhuwah;
ﻧﻭﺮ ﻋﻴﻨﻰ ﻤﺮﺴﻠﻴﻦ
(Jakarta, Indonesia)